
Resursuppdrag inom maskinservice hos Nexans
Axelent Engineering har under flera månader stöttat Nexans underhållsavdelning, en avdelning som ansvarar för både löpande och förebyggande underhåll samt tillverkning av reservdelar till deras anläggning. Tempot är högt, och i snitt tas en maskin ur drift varje dag för planerat underhåll eller reparation direkt på plats.
Vår kund Nexans
Nexans är en global tillverkare av kablar och kabellösningar och har en stor produktionsanläggning i Grimsås, med omkring 500 personer anställda. Där tillverkar de kablar till kraft- och installation, larm & säkerhet, fordonsindustrin samt fiber- och optokablar.
Resursuppdrag inom maskinservice
Erik Lundmark, arbetsledare för mekanikerna på Nexans, har under hösten 2024 och våren 2025 haft behov av extra stöd i samband med bland annat ett generationsskifte av anställda på underhållsavdelningen. Två servicetekniker från Axelent Engineering har varje vecka bistått med maskinservice och förebyggande underhåll.
Erik lyfter fram att Axelent Engineerings lokala närvaro och serviceteknikernas självständighet har varit avgörande för att snabbt kunna täcka upp med både kompetens och resurser när det har behövts. Samarbetet har formats av snabb kontakt, förståelse för Nexans som företag och en gemensam vilja att få saker att fungera.

Partner i haveri, underhåll och utveckling
Axelent Engineerings servicetekniker har stöttat på flera sätt:
- Vid haverier har de snabbt plockat isär maskiner, identifierat problemet och samarbetat med Axelent Engineerings tillverkningsavdelning för att tillverka egna reservdelar, som sedan installerats och fått maskinerna i drift igen
- Deltagit i renoveringsarbeten där delar byts ut i förebyggande syfte för att undvika framtida stopp
- Bidragit med egna förslag, till exempel att en sliten maskindel som tidigare inte uppmärksammats behöver bytas ut
Samarbete med vår tillverkningsavdelning
Axelent Engineerings tillverkningsavdelning har samarbetat och stöttat upp serviceavdelningen flera gånger när de varit på uppdrag hos Nexans.
Till exempel när ett behov uppstod av att tillverka magasinshjul, något som var för stort för Nexans egen kapacitet, klev tillverkningsavdelningen in och hjälpte till. Även när serviceavdelningen identifierat delar som behöver bytas eller stött på problem där ingen annan kunnat hjälpa till, har tillverkningen på Axelent Engineering tagit fram förslag, ritat upp komponenter och drivit processen hela vägen i mål, ibland så snabbt som inom 24 timmar. Just den här typen av lösningsorienterat arbete gör Axelent Engineering till mer än en leverantör, de är en partner i det dagliga arbetet.

En helhetspartner för dig som underhållansvarig
Bred kunskap, starkt servicetänk och en kompetent tillverkningsavdelning har gjort Axelent Engineering till en helhetspartner. Det är precis det man som underhållsansvarig behöver.” – Erik Lundmark, arbetsledare för mekanikavdelningen på Nexans
Behöver du hjälp med serviceresurser eller behöver utföra en årlig maskinservice? Oavsett uppdrag så hjälper vi på Axelent Engineering er. Kontakta oss så berättar vi mer.
